Hvor stor nytteverdi har sosiale medier?

15 mar

Nå til dags tar stadig flere bedrifter i bruk sosiale medier til ulike nyttemål. Det kan være å markedsføre produktet(ene) sine, bygge en kundekrets, merkevarebygging eller skape lojalitet/tillit til kundene sine. I dette innlegget vil jeg se på nytteverdien bedriftene har av sosiale medier, og hvilke utfordringer de møter.

I en spørreundersøkelse som ble gjort i forbindelse med en masteroppgave, viste det seg at 7 av 10 er positive til kommunikasjon med bedrifter i sosiale medier. Kundene er åpne for dialog, gitt at bedrifter følger «kjørereglene» og bruker de kanalene kundene er i.  Nytteverdien ved sosiale medier er derfor svært avhengig av hvordan kundene ser på bedriftens bruk av mediene. I TRAM- modellen ser vi at kundene er påvirket av fire faktorer som er avgjørende for nytteverdien: Optimisme, Innovasjonsvilje, ubehag og usikkerhet. Der de to siste kan påvirke brukeren sitt syn negativt, og dermed minske nytteverdien for bedriften.

Man tenker ofte at det er profitt bedrifter med et ønske om å selge/markedsføre produkter som har størst nytteverdi av sosiale medier, men andre organisasjoner og bedrifter kan oppnå en like stor effekt som disse. Hvis vi ser på revmatikerforbundet har de hatt en utrolig positiv effekt etter at de tok i bruk de «nye mediene».

Da Revmatikerforbundet først tok i bruk sosiale medier hadde de ingen planlagt strategi, men de valgte å begynne der flest kunder befinner seg, nemlig Facebook. I dag er sosiale medier implementert i alt organisasjonen gjør, og i handlingsplanen er det gjennomgående nevnt. Både Facebook og Twitter brukes aktivt til å komme i kontakt med medlemmene, dele erfaringer og spre informasjon. Organisasjonen har hatt en eventyrlig  forvandling og de har gått fra å være «gammeldagse» til å bli en moderne organisasjon. Det er ingen tvil om at revmatikerforbundet har hatt en stor nytteverdi av å ta i bruk de «nye mediene»

De sosiale mediene har eksplodert i løpet av noen få år, og store deler av verden befinner seg idag enten på Facebook, Twitter eller Myspace. Mediene fungerer ypperlig for å få frem et budskap til flest mulig folk på kortest mulig tid. Mange påstår idag at de sosiale mediene er den «raskeste veien» til politikerne, og samfunnsendringer. Et godt eksempel ser vi i You- tube filmen, KONY. I løpet av noen få uker hadde 80 millioner mennesker sett filmen på Facebook. Filmens budskap var å engasjere mennesker til å gjøre en innsats, og vise støtte for et annet folkeslag. Med et så skyhøyt seertall er det ingen tvil om at dette budskapet nådde frem. For slike organisasjoner som vil spre et budskap og som ønsker å oppnå engasjement er de nye mediene genialt.

At de sosiale mediene har en stor nytteverdi for bedrifter og organisasjoner er det liten tvil om. Bedriftene kan idag nå ut til utrolig mange flere mennesker enn det som var mulig for kun noen få år tilbake. Jeg er overbevist om at det lureste en bedrift gjør er å «investere» i sosiale medier, og implementere dette i arbeidet så raskt som mulig. Sosiale medier har kommet for å bli!

Reklamer

2 kommentar to “Hvor stor nytteverdi har sosiale medier?”

  1. anettj11 21. mars 2012 kl. 8:14 pm #

    Hei, Malin:) Jeg er helt enig i din avsluttende setning om at sosiale medier er kommet for å bli! Jeg leste for noen dager siden en artikkel på Colt Kommunikasjon, hvor de fremstilte svarene fra en undersøkelse gjort i 2010 om toppledere og sosiale medier, gjort av Manpower. Der kom det faktisk fram at hele 6 av 10 toppledere mener at bruk av sosiale medier ikke har noen nytteverdi for deres bedrift eller virksomhet. Det er nok store sannsynligheter for at det har skjedd noen forandringer i løpet av de to årene fram til i dag, men gjennomgående kan det faktisk fortsatt virke som det råder en viss skepsis rundt bruken av sosiale medier i mange toppledelser. Jeg tror at dette tankesettet kan råde spesielt i bedrifter som har vært etablert lenge (og som styres av et flertall fra den eldre garde) og som syns markedsføringen av deres bedrift har fungerte fint sånn som det alltid har blitt gjort, og dermed ikke ser vitsen i å ta del i de sosiale mediene. Min tanke er at også disse bedriftene etter hvert vil skjønne at også de må hive seg ut i den «offentlige sfære» for å kunne henge med og unngå å bli utkonkurrert av bedrifter som har skjønt nytteverdien av å bruke de sosiale mediene for å nå ut til en større kundegruppe og et større publikum.

  2. benna01 23. mars 2012 kl. 10:15 pm #

    Hei Malin!

    Her var det mye nyttig og spennende å lese. Det er vel ingen tvil om at sosiale medier er kommet for å bli. Statistikkene viser en enorm økning blant folk som er aktive innenfor dette området. 1 juni 2011 ble Facebook det første nettstedet på internett med over en milliard sidevisninger i måneden, og det sier jo bare litt om den enorme utviklingen innenfor sosiale medier.
    Bedrifter og organisasjoner vil kontinuerlig være på jakt etter nye kunder og da vil inngangsbilletten være å involvere seg i de sosiale mediene. Her finner man folkemassen på en enkel og effektiv måte. Selv om det ikke trengs noe tryllemagi for å opprette en internettside, så vil det være lønnsomt å ha en forståelse på hvordan fremgangsmåten skal kartlegges. Her kommer TRAM- modellen inn som en meget interessant faktor. Jeg har ikke hørt om denne modellen før og synes derfor det var ekstra spennende at du tok med den! Klarer man å ha de fire punktene (optimisme, innovasjonsvilje, ubehag og usikkerhet) i bakhodet, tror jeg det vil være med på å styrke nytteverdien for bedriftene.

    At det ikke bare er profittbedrifter som drar nytte av å involvere seg i de sosiale mediene, ser man bare flere og flere eksempler på. Revmatikerforbundet som du nevnte, er et veldig bra eksempel. De har valgt å involvere seg i de sosiale mediene for å spre informasjon, kunnskap og veiledning, noe som er veldig viktig for de gjeldende. Det å kunne ha lett tilgjengelighet til en side som nesten har svar på alt med en brukervennlig fremgangsmåte er alfa og omega for svært mange. Det andre eksemplet om KONY 2012 sier også litt om hvor stor nytte man kan få av de sosiale mediene. Her utnyttes makten av flertallet mot å få igangsatt en kampanje.
    Man ser at nytteverdien av de sosiale mediene er stor uansett hva de brukes til, og det er ingen grunn til å tro at denne trenden vil snu. Derfor vil en ”investering” av de sosiale mediene være gull verdt for bedriftene i fremtiden!

    – Benedicte-

    15MAR

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

%d bloggere like this: